Voer een zoekterm in

zondag 10 april 2016

Moestuintjes (UPDATE 25 mei)



7 april

Ik vind momenteel alles fotogeniek. Zelfs de moestuintjes van AH. ;)


Het voelt bijna meditatief, om de moestuintjes klaar te maken. ;) 


Ik word er helemaal zen van om toe te kijken hoe de potgrond het water opzuigt en daardoor 'groeit'.


10 april

De tuinkers is razend enthousiast en komt als eerste boven, 3 dagen na het zaaien.


19 april

Bijna alle zaadjes zijn inmiddels vrolijk aan het bloeien. 
Dit is de rode biet. Is het geen beauty?

3 cm

24 april

Kleine kindjes worden groot. Vandaag gaat de courgette in een grotere kweekpot. Je kunt zien hoe de wortels al een weg naar buiten zoeken. 



6 cm

26 april

Ook 6 andere plantjes zijn vandaag overgezet in een grotere kweekpot. 
Het is een lekker vrolijk en kleurrijk geheel zo! 


5 mei

De komkommer, augurk en courgette groeien loeihard! Nog een weekje wachten en dan mogen ze de tuin in!

15 cm

13 mei

Het is ruim 4 weken na het zaaien en hoog tijd om de wijde wereld in te gaan. De wortels beginnen buiten het potje te piepen, zoals je hieronder kunt zien. Nog een paar dagen geduld, want na een prachtige week met zomerse temperaturen, wordt het nog herfstachtig en guur (6 graden) vannacht. 

25 cm

Zouden dit knopjes van vruchten zijn?


De broccoliplantjes laten alvast wat babybroccolietjes zien. Ze krijgen een grotere pot vandaag en dat is hoog tijd, want ze worden al wat geel.

8 cm

De rode biet heeft ook wat meer ruimte nodig, anders worden het radijsjes. ;)


Ook de watermeloen, die als laatste begon te groeien, doet nu flink zijn best.

8 cm

Ik weet niet goed wat het volgende plantje moet voorstellen, maar volgens mij heb ik er het verkeerde bordje bij gezet. Herkennen jullie het blad? 



Bij de volgende update staan de meeste plantjes in de volle grond.

23 mei

De planten staan nog steeds binnen op de vensterbank, maar wel in grotere bloembakken. Ik durfde het nog niet aan om ze buiten te zetten met zoveel wind, kou en regen steeds. Alleen de broccoli lijkt het binnen niet te overleven, de rest doet het goed! Er zitten al bloemknoppen in de courgetteplant!



25 mei

Plop! Eén knop in de courgetteplant is opengeklapt. Hallo schoonheid!

 (Ø 6 cm)

De komkommer klampt zich, bij gebrek aan stevigere steun, vast aan de rode biet er naast. Ik heb er nu bamboestokjes bij gezet en de takken daar aan vastgemaakt.


Zo zen als ik in het begin werd van het zaadjes planten, zo vol verwondering beleef ik nu hoe wonderlijk alles bloeit.


Ook de augurk krijgt kleine bloemetjes 
(Ø 3 cm)


Ik vraag me af of de bloemetjes nu bijtjes nodig hebben om bevrucht te raken en vrucht te gaan dragen. 

Had ik maar beter opgelet bij biologie in plaats van te giebelen om de dubbele betekenis van 'bloemetjes en bijtjes'... ;) Mijn gevoel zegt dat ze nu echt naar buiten moeten, dus daar ga ik naar luisteren, weer of geen weer. 

Ik zal ook mijn boek 'Meiden in de moestuin' er eens op naslaan.

Wordt vervolgd!



Het meisje in de moestuin

Geen opmerkingen :

Een reactie posten