Voer een zoekterm in

donderdag 12 mei 2016

Verven met uienschillen



Wat uienschillen met het interieur te maken hebben? Dat ga ik je vertellen. 

Ik had al een tijdje behoefte aan wat meer oranjetinten in huis. Vooral sinds de cognackleurige vlinderstoel in huis staat. Ik zocht online naar kussens in zacht oranje / licht zalmroze en aardetinten, maar ik kwam binnen mijn budget niet tegen wat ik zocht. Uiteindelijk koos ik toch maar voor zacht babyroze kussens bij de Hema, omdat ik ook al twee roze vazen had. Ontzettend leuk voor wat zoete pastelfoto's, maar toch paste de kleur niet helemaal bij het beeld wat ik in mijn hoofd had.


Toen stuitte ik op een artikel over wol en katoen verven met natuurlijke verf. Ik las dat uienschillen (van gele uien) een lichtoranje effect geven op wol en katoen. Ik besloot mijn gloednieuwe roze kussens oranje te gaan verven. Retespannend natuurlijk, want ontzettend zonde van het geld als het mislukt, terwijl je juist probeert goedkoper uit te zijn. Ik heb eerst geoefend op 2 witte theedoeken en ik werd al helemaal blij van het resultaat!

Aan de slag
Je hebt voor deze zachtoranje tint een stuk of 5 uienschillen nodig op 5 liter water. Vul een pan met water, waarin je de uienschillen aan de kook brengt, deze laat je een uurtje pruttelen. Ondertussen zet je een tweede pan water op met een flinke hoeveelheid natuurazijn er in. Hierin week je de stof die je wilt verven, zodat de stofvezels de kleur van de schillen goed opnemen én vasthouden in de was. Dit laat je ook ongeveer een uur op staan. Ik gebruikte een deksel van een kleinere pan om de stof goed onder water te houden.



Na een uur schep je met een schuimspaan alle schillen uit de 'uienpan' (geen restjes achterlaten). Spoel de voorgeweekte stof uit de 'azijnpan' goed uit met koud water en wring deze uit. Doe de natte stof in de pan met het gekleurde water en laat deze een uur weken. Verplaats de stof (met name de vouwen) regelmatig, zodat de kleur overal goed bij komt. Gebruik ook weer een deksel om de stof onder water te houden.



Hou in gedachten dat de kleur nog lichter wordt bij het opdrogen. Vind je de kleur na een uur nog te zacht, laat het dan langer weken. Ik heb 1 witte theedoek een hele nacht laten weken. Voor het roze kussen was een uur lang genoeg om dezelfde kleur als de theedoek te krijgen. Een ander roze kussen verkleurde bijna niet in een uur tijd.





Nadien spoel en wring je de stof net zo lang uit totdat het water helder is.

Tip: Het uienwater kun je na gebruik
in een transparante vaas schenken!










Geen opmerkingen :

Een reactie posten