Voer een zoekterm in

vrijdag 9 september 2016

Review fotoalbum met leren omslag




stijlvolle omslag 
mooie kwaliteit 
kleurechtheid 
mooi uitgesneden 
eenvoudige vormgeving 
stevig papier 
mooi voor op tafel 



Saal Digital
Saal Digital heeft mij gevraagd een fotoboek te maken en het hele proces, van software downloaden tot en met het doorbladeren van het album, eerlijk (!) te beoordelen. En dat heb ik gedaan.

Ik wilde al een tijdje een portfolio samenstellen voor mijn fotografiewerk, ook wilde ik eens een voorbeeldalbum maken voor klanten. Na een fotoshoot geef ik de klant altijd de optie om een fotoalbum te bestellen, maar ik heb daar zelf geen voorbeeld van, tenzij ik mijn eigen vakantiealbum er bij pak. Dit was dus een prachtige gelegenheid om een professioneel voorbeeldalbum én een portfolio te maken en zo te kunnen laten zien hoe waardevol het is als foto's gebundeld worden in een album. Ik wilde meteen ook dat het zou passen in het interieur en mooi genoeg zou zijn om als koffietafelboek te fungeren. (Hoezo, veeleisend?) 

Aan de slag
Ik begon met het downloaden van de ontwerpsoftware, dit was heel eenvoudig en dus snel gebeurd. Na het openen van de software kreeg ik verschillende opties te zien voor een fotoboek, waar nog geen prijzen bij vermeld stonden: Hardcover, softcover, extra dik of spiraal fotoalbum. Ik koos voor een 'hardcover fotoboek' in A5 formaat en vervolgens vinkte ik de optie 'leer' aan, dat leek me wel mooi voor op tafel. Verder leek een matte afwerking me het mooist.

Het laden van de foto's waarmee ik het album wilde vullen en het bladeren door verschillende mappen ging tergend langzaam, dus uiteindelijk maakte ik eerst een nieuw mapje aan op mijn computer en zette daar vooraf alle foto's in die ik wilde gebruiken in het album. Zo hoefde ik niet steeds te zoeken en kon ik vanuit 1 map werken. Dat ging een stuk sneller!

Er waren ontelbaar veel opties om achtergronden en foto's te versieren, maar ik heb het strak en simpel gehouden, dan knallen de foto's er meer uit. Less is more!

In afwachting van het echte album, kreeg ik alvast een link toegestuurd waarmee ik het album digitaal alvast kon doorbladeren en met anderen kon delen.  





Het resultaat
Vier werkdagen nadat de bestelling is geplaatst, valt het boek - verpakt in een doosje - op de deurmat. De levering bij een leren omslag duurt 2 dagen langer dan bij een gewone kaft, maar het resultaat blijkt het wachten waard. 


Cognackleurig leer


Het is door het cognackleurige leer een heel stijlvol boek geworden. Ik heb er overigens bewust voor gekozen om geen tekst te plaatsen op de omslag, maar dit was wel mogelijk.

Het papier voelt heel stevig aan.

Ik wist natuurlijk al hoe de inhoud er uit zou zien, maar toch verrast het me wanneer ik de foto's op papier afgedrukt zie. De uitsnede is precies goed, de foto's zien er prachtig uit en het papier voelt heel stevig aan. Ook de matte afwerking vind ik heel mooi.


De kleuren zijn precies
zoals ze moeten zijn.

De kleuren zijn precies zoals ze moeten zijn en er is niks weggesneden wat ik binnen de kaders geplaatst had. Ook de schaduw van de kaders rond de foto's geeft een heel mooi effect, alsof de foto's er los op liggen.

De schaduw van de kaders 
geeft een heel mooi effect!

Het enige nadeel is dat de eerste en de laatste fotopagina meteen ook de binnenzijde van de omslag blijken te zijn. Een extra wit blad was veel mooier geweest, mede omdat er een barcode op de laatste pagina staat die nu in het hoekje nog net over de foto heen valt. 



Op de laatste pagina 
staat een barcode.

Overigens kun je tegen extra kosten wel gebruik maken van de optie 'zonder code', maar ik ging er vanuit dat deze code op een lege bladzijde of binnenin de lege kaft zou staan. Dat was bij andere winkels waar ik in het verleden fotoboeken heb besteld namelijk wel het geval. Als ik dit vooraf had geweten (of beter had gekeken?), had ik de eerste en de laatste pagina zeker leeg gelaten of extra pagina's toegevoegd.



Krachtig in al zijn eenvoud.

Al met al
Al met al vind ik het een prachtig fotoboek van hoogwaardige kwaliteit, absoluut 'stylisch verantwoord' en qua vormgeving krachtig in al zijn eenvoud. Ik denk dat ik er nog één maak, maar dan met mooie foto's van de reizen die mijn man en ik samen gemaakt hebben. 

Er gaat - vind ik zelf - niks op tegen een boek waarin de mooiste foto's worden uitgelicht tegen een bijpassende achtergrond, mooi vormgegeven met subtiele kaders, strakke collages en bijbehorende teksten.




PS: Ben je zelf niet zo goed in het vormgeven van een fotoalbum, dan doe ik dit met veel plezier voor je.

PS 2: Heel toevallig is er 'as we speak' een kortingsactie t/m 12 september, waarbij je € 14,95 korting krijgt op het vierkante fotoalbum (28 x 28 cm). 


1 opmerking :