Voer een zoekterm in

dinsdag 29 augustus 2017

IKEA hack | Side table op wielen




Mijn man moppert wel eens dat ik teveel bewaar, zeker nu we midden in een verhuizing zitten, maar ik vind het zo leuk om iets ouds weer nieuw leven in te blazen! Daarom haal ik regelmatig iets van zolder om het over te schilderen en een nieuw plekje in huis te geven.

Ik ben enorm fan van hergebruik en ons nieuwe huis komt dan ook vol te staan met oude spullen in een nieuw jasje. Ik kan niet wachten om al die creaties, waar ik de laatste maanden in al mijn goede uurtjes aan gewerkt heb, in ons nieuwe huis te kunnen zetten.

Ik wil jullie nu alvast deze side table laten zien - of hoe je een boekenplank op wielen ook wil noemen... ;)
Je kent hem vast wel, de LACK wandplank; al jaren in het Ikea-assortiment en in ons geval al jaren ongebruikt op zolder. Ik had al eerder een plank omgedoopt tot side table (zie foto op IG), maar deze plank krijgt een nieuw leven als tafeltje op wielen!


De plank is hol van binnen, dat maakt hem lekker licht, maar het zorgt ook dat er weinig houvast is voor schroeven. Daarom gebruikte ik 2 restjes van een houten plaat (wie wat bewaart..) en deze verfde ik, net als de plank, in de kleur 'Basis' van Gamma.

TIP
De kleur 'Basis' komt ook op de vloer van ons nieuwe huis en door dezelfde kleur op de plank te gebruiken, ontstaat er rust en eenheid in plaats van een rommeltje aan losse spullen. Een zelfde kleur als een van de muren in huis zorgt eveneens dat het tafeltje mooi matcht met de rest van het interieur.


Zodra de verf droog was lijmde ik de losse plankjes op de onderkant van de wandplank en schroefde ik de wielen er op vast. Et voila! Een tafeltje op wielen! Een grote goudpalm er op en een stapel tijdschriften er naast. De mooie leren riem, die ik kreeg van een vriendin, houdt de chaos enigszins geordend. ;)


In de winter kan hij mooi voor de tuindeuren staan met een hoop planten er op, om buiten wat meer met binnen te verbinden en in de zomer krijgt hij een mooi plekje achter de bank.

De achterkant van de plank komt waarschijnlijk niet in het zicht, dus daar besteedde ik niet teveel aandacht aan, maar ik plakte wel de gaten dicht met een stuk overschilderbaar tape en schilderde de achterkant mee.



Ik word altijd erg enthousiast van simpele klusjes die binnen een dag geklaard zijn.
Wat vinden jullie er van?



2 opmerkingen :

  1. Ik vind de oplossing met de riem geweldig.
    Ben wel benieuwd of de planten en eventuele andere spullen allemaal op hun plaats blijven als je de plank verplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Ruth! Alles blijft er netjes op liggen, omdat het best zware spullen zijn en de wieltjes heel soepel lopen. Anders kun je ook eventueel een antislipmatje op maat knippen voor onder een bloempot oid. :)

      Verwijderen