Voer een zoekterm in

woensdag 20 februari 2019

DIY | Bankje van steigerhout


Van een kapotte steigerplank en wat balkjes (restanten van een pallet) maakte ik dit leuke bankje. 

Het is geen bankje geworden om op te zitten, daar is het niet stevig genoeg voor, maar het is wel erg handig om spulletjes op te leggen en schoenen onder kwijt te kunnen. En het onbewerkte hout staat ontzettend leuk bij al het wit en lichtgrijs!

 


Er werd mij gevraagd hoe ik het bankje maakte en hoe ik de poten bevestigde, dus ik heb vandaag een aantal foto's gemaakt om dit - met behulp van een stukje resthout - te laten zien.

Ik ben natuurlijk geen meubelmaker, die zou jeukende handen krijgen van deze DIY, maar dit is wat ik zelf kan en als ik het kan, kan jij het ook. Het is echt super simpel!

Ik heb eerst het hout geschuurd en de balkjes aan beide kanten schuin afgezaagd met een inkortzaag.

 

Daarna heb ik aan de 'binnenkant' van het balkje (de lange kant) een gat geboord, zodat de schroef dwars door de poot in de plank vast kon worden gezet.


Met een verzinkboor heb ik het gat nog iets groter gemaakt, zodat ik de schroef kon laten 'verzinken' in het hout.

 

Daarna heb ik de poot op de juiste positie gezet en hem vastgezet met een lange schroef. Niet te lang natuurlijk, want dan komt ie er aan de bovenkant weer uit. ;) 

Ik heb voor het gemak 1 schroef gebruikt per poot, maar meerdere schroeven geven meer stevigheid.

Hierna kun je het gat eventueel nog glad schuren en/of plamuren.

 

Et voila! Een bankje, voor de prijs van 4 schroeven!

 
Overigens kun je zo'n metalen strip gewoon bij de bouwmarkt kopen voor hooguit 30 cent, als je dit - net als ik - een mooi detail vindt. Plankenband heet dit.

Succes en vergeet me niet te taggen! 

Liefs,
Nina
www.bynina.nl

Geen opmerkingen :

Een reactie posten