Voer een zoekterm in

woensdag 7 januari 2015

Gloeilamp als vaasje

Er zijn al heel veel blogs met deze 'do it yourself', maar toch vind ik mijn kunstwerkje ook een artikel waard. Het was een minder makkelijke klus dan ik verwacht had, maar het knutselen en fotograferen was weer genieten!


De gloeilamp is van Snoerboer.nl.
De koperspray is van Montana Black.

Ik had de fitting een tijdje terug al koper gespoten, voor een origineel effect, maar dat kun je beter als laatste doen, anders raakt de verf beschadigd.

Bescherm je ogen met een bril en houdt de gloeilamp aan de fitting vast, zodat je geen kracht zet op de dunne glazen bol.


* * *


Allereerst maak je met een scherp puntig voorwerp (bijvoorbeeld een mes of tangetje) 
een gaatje in het 'dopje' van de fitting, zodat je er een tangetje in kunt steken. 
Met behulp van het tangetje kun je het dopje van de fitting afdraaien. 


Dit is het minst lastige deel en ik heb er best een tijdje mee geprutst voor het lukte.
Je ziet nu het binnenwerk van de gloeilamp. 


Vervolgens breek je met een dun metalen voorwerp het glazen binnenwerk kapot. 
Ik gebruikte hiervoor een lange dunne boor.
Hou er rekening mee dat er met een plof gas ontsnapt uit de gloeilamp.
Wees voorzichtig met de scherpe stukjes glas die los komen. 
Probeer zoveel mogelijk binnenwerk stuk te knippen met een tang en er uit te halen. 
Dit is best een lastig klusje, maar als je geluk hebt, krijg je het binnenwerk er in 1 keer uit.


Maak aan de zijkant twee gaatjes in de fitting. 
Ik gebruikte hiervoor een splinterpincet.
Het materiaal is heel zacht, je prikt er vrij makkelijk doorheen.


Je zou het randje van de opening nog glad kunnen schuren, maar ik heb het zo gelaten. 
Wil je de fitting nog spuiten, dan kun je dat het beste nu doen. 

Tip
Afplakken is best onhandig, je zou ook nagellak kunnen gebruiken.

Hierna kun je touw of ijzerdraad gebruiken om het vaasje op te kunnen hangen. 
Steek het touw van buiten naar binnen door het gaatje en leg een knoop in het touw (of buig het uiteinde om bij ijzerdraad). 
Knip het uiteinde voorbij de knoop af, bepaal de grootte van de lus en doe hetzelfde aan de andere kant.


Vul de lamp met water, zet een takje of bloem er in en klaar is het vaasje!


Tip
Wanneer je mineraalwater gebruikt of kraanwater eerst kookt, krijg je geen kalkaanslag.





Wil je het vaasje liever neerzetten, dan zou je een zachte ondergrond (bijv. een kussen) kunnen gebruiken, maar dan moet er niemand tegen aan stoten, want dan valt het om. 



Je zou ook een ring o.i.d. kunnen gebruiken om het vaasje wat stabieler neer te kunnen zetten.
Ik heb een stuk touw rond mijn vingers gewikkeld en zo een standaard gevormd.



Geïnspireerd? 
Genoten van de foto's?
Laat me weten wat je er van vindt!




   

Geen opmerkingen :

Een reactie posten