Voer een zoekterm in

woensdag 23 januari 2019

Warme en koele kleuren combineren


Vind je het lastig om balans aan te brengen in je interieur? Heb je net iets nieuws gekocht of iets verplaatst in huis en is heel de balans daarmee verdwenen?


Om balans in je interieur aan te brengen kun je het beste meerdere tegenpolen met elkaar combineren en dit in alle hoeken van het huis herhalen. Niet alleen contrast aanbrengen met verschillende materialen en formaten, maar ook met kleuren. En over die laatste, het combineren van contrasterde kleuren, vertel ik vandaag meer.

"Om balans in je interieur aan te brengen kun je het beste meerdere tegenpolen met elkaar combineren. Contrast aanbrengen met verschillende materialen en formaten, maar ook met kleuren."


Warme en koele kleuren
Het contrast tussen zwart en wit, overigens allebei koele kleuren, kennen we allemaal wel, maar zelf word ik vooral blij van het contrast tussen warme en koele kleuren. Die twee zijn zo mooi te combineren! Vooral wit (koel) met hout (warm) is mijn favoriet. Of wit in combinatie met cognackleurig leer of terra (warm), een witte pot met een groene plant (warm), enz. Als ik al zwart met wit zou combineren, dan zou het voor mij niet ‘af’ zijn zonder warme kleur (bijvoorbeeld hout) als tegenhanger.


In de natuur vind je deze kleurcontrasten ook terug; de warme kleur van het zand tegen de koele kleur van de zee bijvoorbeeld en de warme kleur van groene bladeren tegen de koele kleur van de blauwe hemel. Deze contrasten vormen samen een sfeer waar we ons over het algemeen heel goed bij voelen.


Zet maar eens een houtkleurige accessoire op een houtkleurige ondergrond of een wit metalen voorwerp in (of naast) een wit metalen kast. De beide objecten lijken elkaar af te zwakken, omdat het contrast ontbreekt. Wanneer je daarentegen verschillende tegenpolen samenvoegt, versterken ze elkaars schoonheid en krijg je een mooie balans.

"Wanneer je verschillende tegenpolen samenvoegt, versterken ze elkaars schoonheid en krijg je een mooie balans."



Maar - hoor ik je denken - het is toch juist heel mooi om meerdere accessoires in dezelfde kleur bij elkaar te zetten? Dat klopt. Wanneer je geen contrast aanbrengt met kleur, dan kun je ook balans creƫren door contrasterende materialen of verschillende vormen en formaten samen te brengen.





Bij mij thuis
In mijn eigen interieur vul ik momenteel verschillende koele grijs- en blauwtinten aan met warme kleuren als oudroze, oranje, terra, cognac en koper. Ik heb ontdekt dat ik koele kleuren lange tijd mooi blijf vinden, terwijl de warme kleuren volledig afhangen van mijn stemming en van de levensfase waar ik in zit.



De basis houd ik daarom koel en de accessoires mogen warm zijn. Dit is niet perse 'stylisch verantwoord', maar vooral beter voor mijn portemonnee, want ik heb elk seizoen wel weer zin in een andere warme kleur. Niet alleen vanwege de weersverandering, maar ook omdat ik persoonlijk volop in ontwikkeling ben. Of is dit gewoon een mooi klinkend excuus om steeds iets nieuws te kopen? ;)












Gastblog voor Elle Fotografie (aug 2016)


Geen opmerkingen :

Een reactie posten