Voer een zoekterm in

woensdag 6 april 2016

Lampjes en lusjes



Jawel hoor, ik kan weer wat van mijn to do list afvinken! Lampje en lusjes!

Bijna een jaar geleden kocht ik een houten plankdrager bij IKEA, waar ik een trendy hanglamp mee wilde maken. Een half jaar later kocht ik een paar meter goudgeel snoer bij Lamplord. Een maand geleden knutselde ik een oude porseleinen fitting, het nieuwe strijkijzersnoer en de met schoensmeer gepimpte plankdrager aan elkaar. Ik vond een mooie foute gloeilamp bij de Xenos en hing het geheel provisorisch op aan 1 schroefje, waarna de hele boel vervolgens weer naar beneden kwam.


Vandaag heb ik het klusje dan eindelijk geklaard en hangt de lamp vreselijk mooi en inmiddels al lang niet meer zo origineel te zijn. ;) Dat de gloeidraad kapot is gegaan tijdens de val, dat doet er ook niet toe, want het energieverbruik is toch om te janken en ook ontzettend slecht voor het milieu, haha!

Wist je trouwens dat gloeilampen voor huishoudens al sinds 2012 verboden zijn in Europa? De enige manier waarop winkels ze nog ongestraft kunnen verkopen is door op de verpakking te zetten dat de lamp voor professioneel gebruik bedoeld is of voor decoratief gebruik. Vanaf 27 februari 2016 is dit officieel ook verboden, maar zo te zien mogen winkels hun voorraad nog verkopen...

Een gewone ledlamp is relatief goedkoop en heeft 25.000 branduren, terwijl een gloeilamp duurder is in aanschaf, slechts duizend branduren heeft en vele malen meer energie verbruikt. Het nadeel is alleen dat een standaard ledlamp niet zo mooi is als een gloeilamp. Vind ik.. Er schijnen retro ledlampen met een gloeidraad op de markt te zijn, dus daar zal ik eens naar op zoek gaan. (Iemand tips?)


Gisteren bevestigde ik ook leren lussen aan het onlangs wit gelakte dressoir. De reepjes sneed ik uit een mooi stuk leer, de gaatjes maakte ik met een gaatjestang en de lussen bevestigde ik met boekschroefjes aan de kastdeurtjes. Ik heb een flinke voorraad leer in meerdere mooie tinten, dus vind je dit leuk en ben je zelf niet zo creatief, stuur me dan een berichtje. Ik maak ze - net als de dromenvanger - op bestelling.







Geen opmerkingen :

Een reactie posten