Voer een zoekterm in

donderdag 11 januari 2018

DIY | Plantstandaard

Vandaag maakte ik deze plantstandaard voor nog geen € 3,40 en in dit artikel vertel ik je hoe.

Nodig:
Ik gebruikte hiervoor ruwe vuren latten van 22x30x210 van 1,69 p/st. 
Wil je de plantenbak buiten of in de badkamer gebruiken dan is hardhout beter.
Verder heb je houtlijm of montagekit nodig.


Deze maten zijn aangepast op de bloempot die ik er in wil zetten. Je kunt de latten zelf zagen of op maat laten zagen bij de bouwmarkt. Het is wel handig om alles vooraf te schuren, bedacht ik pas achteraf. ;)


Bevestig de onderdelen met houtlijm of kit aan elkaar. Ik gebruikte montagekit. 



Druk de onderdelen op elkaar tot de lijm is uitgehard of gebruik een lijmklem.


Je kunt beter niet alle onderdelen tegelijk vastlijmen. Bevestig eerst de onderdelen die je plat kunt leggen, zoals op bovenstaande foto en laat de lijm eerst goed uitharden. Lijm daarna 1 voor 1 de rest aan elkaar.



Afhankelijk van de hoogte van de bloempot, bepaal je de hoogte van de dwarslatjes. Je kunt de dwarslatjes aan de onder- en bovenkant op verschillende hoogtes bevestigen, zodat je de bloempot hoger of juist dieper in de standaard kunt zetten door de standaard om te draaien.
Bedacht ik ook pas achteraf. 😁



Laat alles goed drogen, liefst op kamertemperatuur. Het is buiten momenteel zo koud dat de lijm amper uithardt.



Haal eventuele lijmresten weg met een mesje. Je kunt de plantstandaard verven met muurverf, krijtverf of lak, of gewoon blank laten. Verf je hem zwart dan lijkt het net een stalen frame, ook heel mooi!



Ik heb gekozen voor muurverf in de Gamma-kleur Mokka. Je kunt hem ook beitsen door de verf flink te verdunnen met water, zodat je de houtstructuur goed kunt zien. 



Heel simpel en zo leuk! Vind je niet?
Hij komt bij ons achter de bank te staan, zodat de plant mooi boven de bank uitsteekt. Dat is een stuk goedkoper dan een plant van 2 meter hoog. 

Heb ik je geïnspireerd of ben je niet zo'n doe-het-zelf klusser? 







PS: Er zijn sterkere verbindingen mogelijk als je meer timmermans-skills hebt, maar op deze manier is het voor iedereen te doen. Je kunt de verbindingen eventueel verstevigen door er een (koploze) spijker in te slaan. 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten